TI EINAI Η ΨΥΧΗ - ΕΡΜΗΣ ΤΡΙΣΜΕΓΙΣΤΟΣ


TI EINAI Η ΨΥΧΗ - ΕΡΜΗΣ ΤΡΙΣΜΕΓΙΣΤΟΣ

ΕΡΜΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ



Στοβαίος 2, 8, 31
Του Ερμή

Η ψυχή λοιπόν είναι αθάνατη νοητική ουσία έχοντας ως νόημα τον δικό της λόγο και, όσο βρίσκεται μαζί με το ανθρώπινο σώμα έλκεται από τη σκέψη της αρμονίας, αλλά όταν απαλλαγεί από το φυσικό σώμα είναι μόνη, ορίζοντας τον εαυτό της μέσα στο νοητό κόσμο. 


Εξουσιάζει το λόγο της φέρνοντας σε ό,τι έρχεται στη ζωή όμοια με τη νόηση της κίνηση και αυτό ονομάζεται ζωή. 
Διότι αυτό είναι και το χαρακτηριστικό της ψυχής, δηλαδή να δίνει σε άλλους κάτι παρόμοιο με την ιδιότητα της.

Ιδιότητα και χαρακτηριστικό της ψυχής είναι να δίνει την ζωή σε ότι είναι παρόμοιο με την ουσία της και μπορεί να έρθει στη ζωή.



Λοιπόν, υπάρχουν δύο ζωές και δύο κινήσεις 

Μία κατά την ουσία 
και άλλη κατά τη φύση του σώματος, 


και η μεν πρώτη είναι η γενικότερη (της ψυχής),
η δε δεύτερη η μερικότερη (του αισθητού σώματος).

Αυτή τώρα που είναι κατ'ουσία είναι και αυτεξούσια 
ενώ η άλλη είναι αναγκαστική 


Η ψυχή λοιπόν είναι ασώματη, 

Η ψυχή λοιπόν είναι ασώματη, ούσα αμέτοχη του φυσικού σώματος. 

Διότι αν έχει σώμα δεν έχει ούτε λόγο ούτε νόηση. 

Κάθε σώμα είναι χωρίς νόηση. 
Συμμετέχοντας το σώμα στην ουσία πετυχαίνει να είναι έμβιο ον με πνεύμα. 

Και το μεν πνεύμα ανήκει στο σώμα, 
ο δε λόγος στην ουσία, 
και ο λόγος διακρίνει το ύψιστο αγαθό,
ενώ το αισθητικό πνεύμα κρίνει τα φαινόμενα. 

Διαιρείται δε στις οργανικές αισθήσεις, που κάποιο μέρος τους είναι η πνευματική όραση, και το πνεύμα το ακουστικό, το οσφρητικό, το γνωστικό και το οπτικό. 


Αυτό το πνεύμα, το αισθητικό, γενόμενο ανάλογο της διάνοιας κρίνει η φαντάζεται μόνο. 
Διότι ανήκει στο σώμα και δέχεται τα πάντα. 

Ο λόγος, τώρα, ανήκει στην ουσία και είναι η φρόνηση. 

Συνυπάρχει δε με τον λόγο η γνώση των πολύτιμων πραγμάτων, ενώ με το πνεύμα η εικασία. 

Διότι, αυτό μεν έχει την ενέργεια από το σύμπαν που το περιέχει, ενώ η ψυχή από τον εαυτό της. 


Σχόλια