Ο Διάλογος Της Διοτίμας Και Του Σωκράτη Για Τον Έρωτα
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ
O Έρωτας είναι Πάθος και Επιθυμία, και είναι δαίμονας μεγάλος, ο έρωτας είναι ο μεσάζοντας μεταξύ των θεών και των θνητών.
O έρωτας είναι ο μόνος ο οποίος μπορεί να μας κάνει για πάντα θεούς ή για πάντα να μείνουμε θνητοί.
Και αν ο έρωτας δηλαδή το πάθος και η επιθυμία, αποκτήσουν εθισμό προς τα θεϊκά, τότε τέλεια θα φιλοσοφούμε, και οδηγός μας θα είναι το αγαθό, αν όμως το πάθος και η επιθυμία αποκτήσουν εθισμό προς τα άλογα και θνητά, τότε θα γίνουμε λάτρης των απολαύσεων και ηδονών του σώματος, με κίνδυνο να ξεχάσουμε ποιοι είμαστε και να χαθεί για πάντα η αθανασία της ψυχής μας.
Με λίγα λόγια ο θάνατος της ψυχής μας επέρχεται αν και όταν απωλέσει η ψυχή για πάντα τον θεϊκό Νου, διότι ο Νους δεν αντέχει τις νωθρές, κακές ψυχές, οπότε μία ψυχή που έχει χάσει το θεϊκό Νου δεν θα διαφέρει σε τίποτα από το υπόλοιπο ζωϊκό βασίλειο της Γης, άγριο και ήμερο δεν έχει καμία σημασία, διότι η ύαινα για παράδειγμα γεννιέται και πεθαίνει ύαινα, ο σκύλος γεννιέται και πεθαίνει σκύλος, το πρόβατο γεννιέται και πεθαίνει πρόβατο, ενώ ο άνθρωπος γεννιέται θνητός, αλλά μπορεί να ξαναγίνει θεός.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΙΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (ΠΟΡΟΣ)
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΝΗΤΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (ΠΕΝΙΑ)
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΝΗΤΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (ΠΕΝΙΑ)
(Η Αφροδίτη συμβολίζει την γέννηση της ανθρώπινης θεϊκής ψυχής, το πνεύμα του πυρός, το οποίο έχει αμετάβλητο - έμφυτο θεϊκό έρωτα προς τον Αγαθό Νου. (Νους και ψυχή).
Γι᾽ αυτόν προφανώς τον λόγο έγινε συνοδός και υπηρέτης της Αφροδίτης ο Έρως, (ψυχή), επειδή συνελήφθη την ημέρα της γέννησής της και επειδή συγχρόνως είναι μέσα του έμφυτος ο έρωτας προς το ωραίο. (Αγαθό Νου),
Και η Αφροδίτη είναι ωραία.
Γι᾽ αυτόν προφανώς τον λόγο έγινε συνοδός και υπηρέτης της Αφροδίτης ο Έρως, (ψυχή), επειδή συνελήφθη την ημέρα της γέννησής της και επειδή συγχρόνως είναι μέσα του έμφυτος ο έρωτας προς το ωραίο. (Αγαθό Νου),
Και η Αφροδίτη είναι ωραία.
Γι'αυτό και η καθαρή, αγνή, ελεήμων, ψυχή, που δίνει τα πάντα απλόχερα χωρίς απολύτως τίποτα να ζητά, (ανιδιοτελής αγάπη), είναι φίλος μόνον με τα όμοια της, τις θεϊκές ψυχές.
Ενώ τα ζώα συμπεριφέρονται σαν αγέλη από τα άλογα πάθη και τις άλογες επιθυμίες, τα ζωώδη ένστικτα.
Μόνον τα όμοια αλληλοκατανοούνται στον βαθμό που τους ενώνει η κατανόηση της σοφίας του νοηματικού λόγου της ψυχής.
Αν είχαμε όλοι το ίδιο μυαλό και την ίδια ευφυία θα είμασταν όλοι Ένα.
Αν είχαμε όλοι το ίδιο μυαλό και την ίδια ευφυία θα είμασταν όλοι Ένα.
Παράδειγμα:
Τι είναι αυτή η ακαταμάχητη έλξη (έρωτευμένος) που προκαλείται μεταξύ δυο ανθρώπων; Το πνεύμα; ή το σώμα;
Όταν δυο άνθρωποι έλκονται πνευματικά (με το Νου και την καρδιά) τότε το σώμα ακολουθεί το πνεύμα και ο έρωτας γίνεται θεϊκός σώμα και ψυχή ως ένα.
Όταν όμως δύο άνθρωποι ενώνονται σωματικά μόνον για τις ηδονές (sex) και τους λείπει το πνεύμα, (ο Νους και η καρδιά), τότε δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα υπόλοιπα ζώα του γήϊνου ζωϊκού βασιλείου. (ζωώδη ένστικτα).
Σε όλα συμμετέχει το πνεύμα, και η δόνηση του πνεύματος διαφέρει.
Και το μεν πάθος υπάρχει στην ύλη αλλά αν αυτό αποκτήσει εθισμό προς το νόημα της ψυχής ακολουθεί τον νοηματικό λόγο της ψυχής, ενώ όταν αποκτά εθισμό προς το σώμα τότε ακολουθεί τα παρ(ά)λογα πάθη και τις παρ(ά)λογες επιθυμίες του σώματος.
Όταν δε όλα είναι σε Αρμονία και έχουν την ίδια τάση και όταν και τα δύο στηρίζονται στο λογισμό της ψυχής, τότε γίνεται δικαιοσύνη, διότι ο ισοδύναμος εθισμός τους αφαιρεί την υπερβολή της επιθυμίας. (τα ζωώδη ένστικτα).
morfeas sky
Όποιος είναι γνώστης αυτών των πραγμάτων είναι άνδρας δαιμόνιος, όποιος γνωρίζει μόνον άλλα πράγματα, είτε πρόκειται για το χώρο της επιστήμης, είτε των χειρωνακτικών εργασιών, αυτός είναι χυδαίος.
«Μα τι τέλος πάντων», είπα, «θα μπορούσε να είναι ο Έρωτας; Μήπως θνητός;»
Ο Διάλογος Της Διοτίμας Και Του Σωκράτη Για Τον Έρωτα
Σημείωση: στην θέση του Έρωτα βάλτε τον άνθρωπο.
«Μα τι τέλος πάντων», είπα, «θα μπορούσε να είναι ο άνθρωπος; Μήπως θνητός;»
«Σε καμιά περίπτωση.»
«Τότε τί;»
«Όπως και στα παραδείγματα που αναφέραμε προηγουμένως, κάτι μεταξύ θνητού και αθανάτου.»
«Δηλαδή, Διοτίμα, τι;»
«Δαίμων μέγας, Σωκράτη. Αφού βέβαια καθετί δαιμονικό βρίσκεται μεταξύ θεού και θνητού.»
«Και ποια είναι», είπα εγώ, «η ιδιαίτερη ικανότητά του;»
«Να διερμηνεύει και να μεταφέρει στους θεούς όσα προέρχονται από τους ανθρώπους, και στους ανθρώπους όσα προέρχονται από τους θεούς.
Και καθώς βρίσκεται στη μέση μεταξύ των δύο συμπληρώνει το κενό, ώστε το σύμπαν να αποτελεί ένα αδιάσπαστο σύνολο.
Με τη μεσολάβηση αυτού του δαίμονα (θείος έρωτας για την θεϊκή μας φύση) υπάρχει οποιαδήποτε επικοινωνία και συνομιλία των θεών με τους ανθρώπους, επικοινωνεί και ενόσω είναι ξάγρυπνοι αλλά και όταν κοιμούνται.
Όποιος είναι γνώστης αυτών των πραγμάτων είναι άνδρας δαιμόνιος, όποιος γνωρίζει μόνον άλλα πράγματα, είτε πρόκειται για το χώρο της επιστήμης, είτε των χειρωνακτικών εργασιών, αυτός είναι χυδαίος.
Όποιος είναι γνώστης αυτών των πραγμάτων είναι άνδρας δαιμόνιος, όποιος γνωρίζει μόνον άλλα πράγματα, είτε πρόκειται για το χώρο της επιστήμης, είτε των χειρωνακτικών εργασιών, αυτός είναι χυδαίος.
Τέτοιοι, λοιπόν, δαίμονες υπάρχουν πολλοί και πολλών ειδών.
Ένας από αυτούς είναι και ο Έρωτας.
Ένας από αυτούς είναι και ο Έρωτας.
«Αυτό», απάντησε, «απαιτεί περισσότερο χρόνο για να στο διηγηθώ. Θα στο πω όμως.
Σαν απόφαγαν, ήρθε, όπως θα περίμενε δα κανείς σε μεγάλο φαγοπότι, η Πενία για να ζητιανέψει, και στεκόταν εκεί κοντά στην πόρτα.
Ο Πόρος τότε μεθυσμένος από το νέκταρ βγήκε έξω στον κήπο του Δία (εισήλθε στην κατώτερη φύση των πλανητών που δημιουργεί ο Δίας), και, καθώς είχε βαρύνει, (θνητό σώμα) έπεσε και κοιμήθηκε. (έπεσε σε λήθη η ψυχή).
Η Πενία εκείνη την ώρα, οδηγημένη από την ανέχειά της, συνέλαβε το σχέδιο να αποκτήσει παιδί από τον Πόρο. Πλαγιάζει λοιπόν κρυφά δίπλα του και έτσι συνέλαβε τον Έρωτα.
(η Πενία είναι το πνεύμα της κατώτερης σύνθετης φύσης, η κατώτερη φύση, ενώθηκε με τον Θεάνθρωπο, και δημιούργησε τα δικά της ανθρώπινα θνητά διαχωρισμένα σώματα για να υποδεχτούν τις ανθρώπινες ψυχές-μονάδες του Θεανθρώπου - πνεύμα του πυρός).
Γι᾽ αυτόν προφανώς τον λόγο έγινε συνοδός και υπηρέτης της Αφροδίτης ο Έρως, επειδή συνελήφθη την ημέρα της γέννησής της και επειδή συγχρόνως είναι μέσα του έμφυτος ο έρωτας προς το ωραίο.
Και η Αφροδίτη είναι ωραία.
Σαν γιος λοιπόν του Πόρου και της Πενίας που είναι ο Έρως (η ανθρώπινη ψυχή) βρίσκεται στην εξής κατάσταση
Πρώτον είναι πάντα φτωχός (όταν τον οδηγεί η κατώτερη άλογη σύνθετη φύση του) και κάθε άλλο παρά απαλός και ωραίος, όπως νομίζει ο πολύς κόσμος. Αντιθέτως, είναι τραχύς, ρυπαρός, ξυπόλυτος, άστεγος· πλαγιάζει πάντα χάμω, χωρίς στρώμα, κοιμάται κάτω από τον ανοιχτό ουρανό σε σκαλοπάτια και στις άκρες του δρόμου· μοιράζεται τη φύση της μάνας του (θνητή φύση των πλανητών) και έχει για συγκάτοικο πάντα τη στέρηση. (Ανάγκες του σώματος).
Σύμφωνα πάλι με τη φύση του πατέρα του (ο θνητός άνθρωπος σύμφωνα με την θεϊκή φύση της ανθρώπινης ψυχής) επιβουλεύεται τα ωραία και τα εκλεκτά, είναι γενναίος, ριψοκίνδυνος, ορμητικός, κυνηγός τρομερός, που σκαρφίζεται συνεχώς τεχνάσματα, συγχρόνως όμως προικισμένος με πόθο για τη γνώση της αλήθειας αλλά και επινοητικότητα, διαρκώς σε όλη του τη ζωή αγαπά τη σοφία, δεινός σαγηνευτής, μάγος, σοφιστής.
Σύμφωνα πάλι με τη φύση του πατέρα του (ο θνητός άνθρωπος σύμφωνα με την θεϊκή φύση της ανθρώπινης ψυχής) επιβουλεύεται τα ωραία και τα εκλεκτά, είναι γενναίος, ριψοκίνδυνος, ορμητικός, κυνηγός τρομερός, που σκαρφίζεται συνεχώς τεχνάσματα, συγχρόνως όμως προικισμένος με πόθο για τη γνώση της αλήθειας αλλά και επινοητικότητα, διαρκώς σε όλη του τη ζωή αγαπά τη σοφία, δεινός σαγηνευτής, μάγος, σοφιστής.
Και δεν είναι η φύση του όμοια με αθάνατου ούτε όμως πάλι με θνητού. Άλλοτε μέσα στην ίδια μέρα ανθεί και ζει, όταν βρει τα μέσα, άλλοτε πεθαίνει, μα ξαναζωντανεύει πάλι χάρη στη φύση του πατέρα του. Ό,τι αποκτά κάθε φορά τρέχει σιγά σιγά και χάνεται.
Δεν είναι λοιπόν ο Έρωτας (η ενσαρκωμένη ψυχή) ποτέ ούτε τελείως φτωχός σε μέσα ούτε πλούσιος. Και μεταξύ σοφίας και ανοησίας βρίσκεται πάλι στη μέση.
Τα πράγματα έχουν δηλαδή ως εξής: κανείς θεός δεν αγαπά τη σοφία, ούτε ποθεί να γίνει σοφός -γιατί είναι. Ούτε και κάποιος άλλος αν είναι σοφός, αγαπά τη σοφία.
Όμως, από την άλλη, ούτε και όσοι είναι ανόητοι έχουν τον πόθο να γίνουν σοφοί.
Τα πράγματα έχουν δηλαδή ως εξής: κανείς θεός δεν αγαπά τη σοφία, ούτε ποθεί να γίνει σοφός -γιατί είναι. Ούτε και κάποιος άλλος αν είναι σοφός, αγαπά τη σοφία.
Όμως, από την άλλη, ούτε και όσοι είναι ανόητοι έχουν τον πόθο να γίνουν σοφοί.
«Γιατί αυτό ακριβώς είναι το ανυπόφορο στην ανοησία, το ότι, χωρίς να είναι κανείς ωραίος, αξιοσέβαστος και γνωστικός, μένει ικανοποιημένος με τον εαυτό του.
Όποιος λοιπόν δεν θεωρεί πως κάτι του λείπει, εκείνος και δεν επιθυμεί αυτό που δεν φαντάζεται ότι του λείπει.»
«Ποιοι είναι λοιπόν, Διοτίμα, εκείνοι που φιλοσοφούν, αν δεν είναι ούτε οι σοφοί ούτε οι ανόητοι;»
«Αυτό πια», είπε, «είναι φανερό ακόμα και σε ένα παιδί: όσοι βρίσκονται μεταξύ των δύο. Ένας από αυτούς είναι και ο Έρως. Διότι η σοφία είναι προφανώς από τα ωραιότερα πράγματα, και ο Έρως είναι έρωτας προς το ωραίο.
Συνεπώς ο Έρως (πάθος κι επιθυμία) είναι κατ᾽ ανάγκην φιλόσοφος, και ως φιλόσοφος είναι κάτι μεταξύ σοφού και ανοήτου.
Μόνον οι Έμψυχοι δεν ελέγχονται διότι είναι Άνθρωποι Ελεύθεροι στο Νου (Nόηση) και στο πνεύμα (ψυχή=καρδιά).
ΕΔΩ ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ;
Αν είπε ο Σωκράτης ότι ένα ξέρει ότι δεν ξέρει τίποτα, τότε αυτό τι είναι;
«Αλίμονο σ' αυτούς που δεν γνωρίζουν ότι δεν γνωρίζουν αυτό που δεν γνωρίζουν» - Σωκράτης.
Διάλογος της Διοτίμας απευθυνόμενη στον Σωκράτη
Γιατί αυτό ακριβώς είναι το ανυπόφορο στην ανοησία, το ότι, χωρίς να είναι κανείς ωραίος, αξιοσέβαστος και γνωστικός, μένει ικανοποιημένος με τον εαυτό του.
«Όποιος λοιπόν δεν θεωρεί πως κάτι του λείπει, εκείνος και δεν επιθυμεί αυτό που δεν φαντάζεται ότι του λείπει.»
morfeas sky
Οι θεοί μόνον με τους θεούς μιλούν!
οι θνητοί ασχολούνται μόνον με τα θνητά!
Όποιος είναι γνώστης αυτών των πραγμάτων είναι άνδρας δαιμόνιος, όποιος γνωρίζει μόνον άλλα πράγματα, είτε πρόκειται για το χώρο της επιστήμης, είτε των χειρωνακτικών εργασιών, αυτός είναι χυδαίος. (Διοτίμα διάλογος με τον Σωκράτη).
Είσαστε χυδαίοι λοιπόν!
morfeas skyΔαιμόνιος Α ν-δρας σημαίνει οξυδερκής Άνθρωπος? Άνθρωπος που δεν τον ορίζει το σώμα αλλά ο ίδιος ορίζει το μέτρο που είναι φρόνιμο να λειτουργεί?
Ο Άνθρωπος που κατανοεί και γνωρίζει τη κάθε στιγμή ποιος είναι?
morfeas sky
H ψυχή δεν έχει να μάθει κάτι από τον κόσμο του κακού, της αταξίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που όλοι σκέφτονται με το σώμα τους (μεταβλητά) με ξεπερνά, και νομίζουν ότι τα θεϊκά (αμετάβλητα) σκέφτονται όπως τα θνητά.
Τα πράγματα έχουν δηλαδή ως εξής: κανείς θεός δεν αγαπά τη σοφία, ούτε ποθεί να γίνει σοφός - γιατί είναι.
morfeas sky
Ο κόσμος χωρίς τον άνθρωπο είναι νεκρός (ελλιπής)
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ φύση χωρίς τον άνθρωπο θα πεθάνει. Τι είναι ο κόσμος χωρίς τον άνθρωπο; Απλά δεν θα υπάρχει κανείς για να την δεί, και ότι δεν το βλέπεις δεν υπάρχει. Με τον ίδιο τρόπο σκέψης αυτό που δεν βλέπετε, για εσάς δεν υπάρχει, αλλά τι κάνετε για να το δείτε; ΤΙΠΟΤΑ.
morfeas sky
Η ηρεμία των παθών
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε έναν κόσμο όπου όλα είναι διαφορετικά, ακόμη και μέσα στο ίδιο το σώμα μας, (διότι η ύλη των πλανητών είναι μια σύνθεση ανόμοιων ιδιοτήτων η οποία γεννά τον αντίθετο λόγο), δεν μπορεί να υπάρξει η ευτυχία, παρά μόνον σε ελάχιστες περιπτώσεις η φιλία, διότι είναι μια σούπα ανόμοιων αισθήσεων - ιδιοτήτων μέσα μας, που βράζει συνεχώς, και κάθε στιγμή γεννά τις μεταβλητές ανάγκες, τα πάθη και τις επιθυμίες του σύνθετου σώματος, και όχι της αμετάβλητης ψυχής, η οποία η δική της εικόνα είναι η αληθινή φιλία από καρδιάς , τα όμοια, και όχι τα ανόμοια, που είναι το συμφέρον από ανάγκη το οποίο γεννά την κακία, και σε αυτόν τον σύνθετο κόσμο όλα είναι κακία, δηλαδή όλα γίνονται από τον εξαναγκασμό της ψυχής που γεννούν οι ανάγκες του σώματος, την λιγότερη κακία και την περισσότερη κακία , τίποτα άλλο. Η λιγότερη κακία είναι αυτό που εμείς ονομάζουμε ηρεμία μέσα μας. Ηρεμία των παθών.
morfeas sky
H ψυχή δεν έχει να μάθει κάτι από τον κόσμο του κακού, της αταξίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που όλοι σκέφτονται με το σώμα τους (μεταβλητά) με ξεπερνά, και νομίζουν ότι τα θεϊκά (αμετάβλητα) σκέφτονται όπως τα θνητά.
Τα πράγματα έχουν δηλαδή ως εξής: κανείς θεός δεν αγαπά τη σοφία, ούτε ποθεί να γίνει σοφός - γιατί είναι.
Γιατί αυτό ακριβώς είναι το ανυπόφορο στην ανοησία, το ότι, χωρίς να είναι κανείς ωραίος, αξιοσέβαστος και γνωστικός, μένει ικανοποιημένος με τον εαυτό του.
«Όποιος λοιπόν δεν θεωρεί πως κάτι του λείπει, εκείνος και δεν επιθυμεί αυτό που δεν φαντάζεται ότι του λείπει.»
morfeas sky