ΠΛΑΤΩΝΑΣ - ΦΑΙΔΩΝ ΠΕΡΙ ΕΙΚΟΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΠΛΑΤΩΝΑΣ - ΦΑΙΔΩΝ
ΠΕΡΙ ΕΙΚΟΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Θέλεις, λοιπόν, να θεωρήσουμε ότι υπάρχουν δύο είδη όντων, τα ορατά και τα αόρατα;
Ας το θεωρήσουμε.
Και τα αόρατα μένουν πάντα ως έχουν και τα ορατά όχι;
Ας το πούμε κι αυτό.
Και ποιο από τα δυο μοιάζει περισσότερο στη φύση μας και θα λέγαμε ότι είναι πιο κοντά στο σώμα;
Μα είναι φανερό, σε όλους είναι φανερό το ορατό.
Κι η Ψυχή; ορατή ή αόρατη;
Τουλάχιστον για τους ανθρώπους αόρατη βέβαια, Σωκράτη, είπε.
Αλλά βέβαια, εμείς και τα ορατά και τα αόρατα είπαμε ότι ανήκουν στη φύση του ανθρώπου, ή κάτι άλλο νομίζεις;
Στην ανθρώπινη φύση. (ανήκουν).
Και τι είπαμε για την ψυχή; ότι είναι ορατή ή αόρατη;
Μη ορατή
Δηλαδή αόρατη.
Ναί.
Άρα η ψυχή είναι πιο όμοια με το αόρατο, και το σώμα όμοιο με το ορατό.
Αναγκαστικό είναι αυτό Σωκράτη.
Επομένως όταν η ψυχή χρησιμοποιεί το σώμα για να δει να ακούσει να εξετάσει κάτι, ή οτιδήποτε άλλο, με τις αισθήσεις, τότε έλκεται από το υλικό σώμα και αυτή πλανάται, και ταράζεται, και ζαλίζεται σαν να είναι μεθυσμένη, κι όλα αυτά παθαίνει;
Βέβαια.
Όταν, όμως, η ψυχή από μόνη της εξετάζει κάτι, τότε φτάνει στο καθαρό, και ελευθερώνεται και έχει σταματήσει να πλανάται, και με εκείνα που μένουν αιώνια αναλλοίωτα, με όλα αυτά έρχεται σε επαφή. Και αυτό που τότε της συμβαίνει δεν λέγεται φρόνηση;
Οπωσδήποτε Σωκράτη, σωστά κι αληθινά μιλάς.
Σε ποιο από τα δύο είδη, λοιπόν, σου φαίνεται ότι η ψυχή μοιάζει περισσότερο, κι είναι συγγενέστερη; με βάση τα όσα πρωείπαμε ως τώρα;
Ο καθένας θα συμφωνούσε Σωκράτη, με αυτήν την μέθοδο, ακόμα κι ο πιο αμαθής, ότι η ψυχή συνολικά και σε όλα μοιάζει περισσότερο με αυτά που παραμένουν αναλλοίωτα, παρά σε αυτά που δεν παραμένουν αναλλοίωτα.
Και το σώμα;
Στα άλλα.
Δες τώρα κι αυτό εδώ. Όταν η ψυχή και το σώμα είναι ένα, προστάζει το σώμα να υπακούει και να κυβερνάται και την ψυχή να κυριαρχεί και να δεσπόζει. Και σύμφωνα με αυτά, πάλι, ποιο από τα δύο σου φαίνεται να είναι όμοιο με το Θείο, αυτό που από την φύση του η ψυχή κυριαρχεί και ηγεμονεύει ή αυτό που είναι θνητό και κυριαρχείται και είναι υπόδουλο;
Με ποιο από τα δύο μοιάζει η ψυχή;
Μα είναι ολοφάνερο Σωκράτη, ότι η ψυχή ταιριάζει με το θεϊκό και το σώμα με το θνητό.
Εξέτασε, λοιπόν, είπε, Κέβη, Αν από όλα όσα είπαμε συμβαίνουν αυτά εδώ, δηλαδή, με το θεϊκό και αθάνατο και νοητό και μονοδιάστατο και αναλλοίωτο και αιώνιο είναι όμοια η ψυχή, και με το ανθρώπινο και το θνητό και πολυμορφικό και το ανόητο και το διαλυτό και με αυτό που αλλοιώνεται είναι όμοιο το σώμα.
Έχουμε να πούμε τίποτα άλλο πέρα από αυτά Κέβη, η δεν είναι έτσι;
Δεν έχουμε.
morfeas sky
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου